نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟
سرخط خبرها

جلدِ سَخت | درباره جلد‌های هزارساله که حافظ کتاب‌ها هستند

  • کد خبر: ۲۳۳۷۳۲
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
جلدِ سَخت | درباره جلد‌های هزارساله که حافظ کتاب‌ها هستند
از دوره قاجار، شیوه‌های اروپایی ساخت جلد وارد ایران شد. پس از این، به مرور و با انتشار کتاب‌های چاپی و نیاز به سرعت در جلدسازی و تأمین تعداد زیادی جلد، شاهد رواج جلد‌های چاپ سنگی هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از تولید نوشته ها، حفظ آن‌ها مهم‌ترین مسئله برای کسانی بود که آن‌ها را می‌آفریدند؛ برای همین است که نوشته‌های نقش رستم و بیستون یا کتیبه‌های محراب مساجد و ایوان‌ها را در مکانی دور از دسترس نوشته اند. اگر نوشته‌های نقش رستم در آن ارتفاع بسیار زیاد در سینه کوه نقش نمی‌بست، شاید امروز به دست ما نمی‌رسید. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که انسان ایرانی ۲۵۰۰سال پیش همواره به این فکر بوده است که باید نوشته هایش را حفظ کند.

در دوره هخامنشی آن قدر به این امر بها داده می‌شد که نحوه ساخت بنایی مانند کاخ آپادانا را بر چهار لوحه سیمین و زرین نوشتند و در چهار طرف کاخ دفن کردند تا آیندگان را از آن آگاه کنند. [۱]ایرانیان بعد‌ها برای حفظ پوست نبشته‌ها و نامه‌هایی که بر کاغذ یا پارچه نوشته می‌شد، از وسیله‌ای به نام «اَسک» استفاده کردند که غلافی چوبی، فلزی یا چرمی بود و نامه‌ها را بی هیچ آسیبی به مخاطبان می‌رساند. [۲]ایرانیان پس از تولید کتاب به این فکر افتادند که باید آن را در برابر آسیب‌های مختلف حفظ کنند و اینجا بود که نخستین جلد‌ها برای پوشش اوراق کاغذی یا پوستی تولید شد. 

اولین نمونه‌های باقی مانده از این جلد‌ها مربوط است به نسخه‌ای از قرآن کریم به خط شخصی از خیقان توس که متعلق است به سال ۲۹۷قمری. این نوع جلد، علاوه بر تمامی آنچه جلد‌های امروزی دارند، بخشی مانند سر پاکت نامه داشت که لبه خارجی کتاب را هم می‌پوشاند و از این طرف هم آن را محفوظ می‌کرد. این بخش از جلد که به آن «لسان» (=زبانه) گفته می‌شود، مختص ایرانیان بوده و در تاریخ کتاب سازی جهان به نام ایشان ثبت شده است.

از دوره قاجار، شیوه‌های اروپایی ساخت جلد وارد ایران شد. پس از این، به مرور و با انتشار کتاب‌های چاپی و نیاز به سرعت در جلدسازی و تأمین تعداد زیادی جلد، شاهد رواج جلد‌های چاپ سنگی هستیم. در این دوره، کیفیت جلد کتاب‌ها آن قدر نزول می‌کند که کمتر جلدی که به این شیوه سنگی تولید شده باشد تا صد سال برای ما باقی مانده است؛ این در حالی است که جلد‌های هزارساله هنوز کتاب‌ها را حفظ کرده اند.

[۱]پس از کشفیات ابتدای قرن بیستم، این الواح به دست آمد که اکنون در موزه ایران باستان و لوور نگهداری می‌شوند.
[۲]رجوع شود به «تاریخ بیهقی» و توصیفات آن از «اَسک» و «اَسک دار».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->